Skip to content

Mégsenem

February 2, 2018

Kicsit zavarban szoktam lenni, amikor arról kell beszélnem, miket dolgoztam eddig. Mert egészen nyilvánvalóan az online marketing és a social media tanácsadás volt a legjövedelmezőbb munkám eddig, ráadásul hetente egyszer kellett csak találkozni az ügyfelekkel – szóval tiszta királyság. Mégis egészen biztos voltam benne az utóbbi években, hogy nem akarom ezt csinálni. Ha kérdezték, miért, azt mondtam, az ügyfelek hülyesége miatt. Pedig megint csak velem van a baj persze.

Amikor két kommunikációs vagy marketinges vagy kreatív arc összejön, főleg, ha több, elég gyakran szoktunk versenyezni, kinek van hülyébb ügyfele. Nyilván léteznek tényleg kifejezetten ostoba vásárlók is, de az átlagnál az a gond, hogy azért, mert ő is tud beszélni, azt gondolja, ért a kommunikációhoz. Vagy azért, mert sokat használja a facebookot, tud posztot is írni. Az egyik kedvenc sztorim az a programozó, akinek elmagyaráztam, hogy a landing page miért úgy a legjobb, ahogy, konkrétan matematikai alapokon, hiszen minden kibaszott pixelt megmértek már milliószor – aztán mégis csak egészen másképp nézett ki, mire kiélesítették. Szerintetek működött?

Szóval az utóbbi két év évben távol tartottam magam ettől a biznisztől, hiába lehetne vele bazi sokat keresni. De most valahogy elkezdett hiányozni, főleg, mikor rájöttem, hogy az emberek kultúrától és nyelvtől függetlenül ugyanazokat a hibákat követik el a közösségi médiában. Elképesztő, hogy még olyan kisvállalkozók is, akik eladásai nagyrészt online történnek, hirdetnek is, mégis mennyire fogalmatlanok alapvetően. A Facebook kurvajól kitalálta ezt a szponzorált poszt cuccot, nagyon könnyű kezelni, látszólag milyen jók az eléréseid, de a hirdetők jó része képtelen értelmezni a kapott adatokat, nem látja a kiégést, hogy milyen copy milyen képpel megy jól, blablabla. A konverzióról meg asse tudják, mi az, nem hogy még mérjék is.

Na, gondoltam, hátha mégis érdemes lenne, meg hát jó érzés érteni valamihez. Főleg a többieknél jobban érteni, az az én drogom. Úgyhogy készítettem egy kis vázlatot egy szívemnek kedves nonprofit ügyfélnek és felajánlottam, hogy önkéntesként segítek. Közben az is ott volt a fejemben természetesen, hogy ez milyen jó referencia. A visszajelzés pozitív volt, bár nem tapsikolós lelkes, de azt látom, hogy elolvasták és jobban odafigyelnek a posztjaikra, még ha nem is kértek további infót egyelőre.

Tegnap azonban rá kellett jönnöm, hogy valószínűleg képtelen vagyok én ezt most már valaha is csinálni. Mert a kedves nonprofit fb oldal kezelője meghirdetett egy egész éves kihívást a követőinek, FB és insta, havonta változó tematikával. Ez már eleve, hogy januárban éves kommunikációt egy posztban, jaj már gyerekek, ne a saját timeline-odban gondolkodj, azt senki nem nézi rajtad kívül. A nagy feedben meg követőtől függően perceid vagy másodperceid vannak drágám. De hogy a havi tematikát egy doksiról készült jpg-ben csatolja a poszthoz, sikoltozni szerettem volna, hogy hát nem lehet, nem érted, hogy nem lehet?! A hab a tortán az ékezetes, saját hashtag. 1000 követővel.

De a mostanában nagyon ritkának számító, ijesztően heves reakcióm klasszul bebizonyította, hogy nem az ügyfelekkel van a baj. Én vagyok képtelen elviselni, ha valaki nem logikusan viselkedik, pedig hát joga van hozzá. Akár fizet nekem, hogy megmondjam neki, mit csináljon és hogyan, akár csak elfogadja a tanácsaimat, az ő baja, ha nem azt csinálja és nem működik. Mondjuk fizetős esetekben már többször előfordult, hogy utólag mégis kiakadtak, amiért nem kényszerítettem őket a helyes megoldás alkalmazására. De hát tanácsadó vagyok baszod, nem az óvónénid. Nagyon nem célravezető módon ezt meg is szoktam mondani, bár kicsit árnyaltabban azért, de a testbeszédemből tuti lejön, mennyire hülyének tartom őket.

Pedig csak másképp csinálja, mint ahogy az a mérések alapján célravezető. Ha nem bonyolódom bele, simán túllépek ezeken, jé nézd milyen kis ügyetlenek, de nem baj, lelkesek, whatever. Ha azonban már végiggondoltam, hogy lenne a legoptimálisabb, felállt az adott rendszer a fejemben, akkor konkrét fizikai tüneteim vannak a helytelen eszközök használatától. Hallottam már néhány embertől, hogy ő maximalista, azért nem viseli az ilyesmit jól. Néha megmondom, hogy egy nagy francokat, kibaszottul rugalmatlan vagy nyuszikám és ha felsorolok neki néhány egyéb személyiségjegyet, ami jellemző rá, csak néz rám tátott szájjal, hogy honnan tudom. Jaj már, gyerekek, hagyjuk ezt a normalitás mítoszt, tényleg. Mondjuk én eddig sem gondoltam sose, hogy normális vagyok, de arról is kurvára le kell szoknom, hogy a többieket hülyének tartsam csak azért, mert nem a legjobb megoldást választják. Más, de nem rosszabb, a kattogás a fejemben van, nem a világ akadt meg.

Azt hozzá kell tennem, hogy a saját közösségi média cuccaimban teljes mértékben leszarom majdnem az összes szabályt, mivel az elsődleges célom az, hogy én jól érezzem magam közben. Ahogy a kötésnél is mostanában, maga a folyamat élvezete a lényeg. A termék szinte csak kellemes mellékhatás.

Advertisements

From → Uncategorized

2 Comments
  1. másik anna permalink

    engem kicsinalt nehany kivetellel mindenki az elozo munkahelyemen az ostobasagaval (akikkel atlaszokat csinaltunk, es en voltam az egyetlen terkepesz; atlaszokat, amik konkretan terkepekbol allnak) es sajnos nem sikerült okosan leszarnom oket.
    mondjuk nem voltak piaci alapok es nem szamokra hivatkoztam, hanem tudosok meg kutatok, akiknek eleinte csak eszerveket mondtam, az emberi erzekeles es felfogas mukodesere, a szakma elveire meg iranyvonalaira meg ilyesmi homalyosabb dolokra hivatkoztam. kesobb amikor mar latszott, hogy csak a szemelyes agymeneseik szamitanak, akkortol azt mondtam, hogy mernok szakma a sajat SZABALYAIVAL amiket be KELL tartani, de ezt is leszartak.
    agyrem volt minden szinten, mint valami elborult anime orult es rosszindulatu demonokkal.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: