Skip to content

Nemzeti

December 30, 2016

Nem tudom, mi van velem, de ebben a pillanatban több kedvem van takarítani, mint posztot írni. Egy rakás más dologban is egyszerre csodálatos és ijesztő változásokat produkálok, például eladtam vagy elajándékoztam 4 kabátomat és még nem végeztem. Alapjában véve klassz, hogy így középkorúan is képes vagyok még fejlődni, csak lassan barátkozom ezzel az új énnel.

Kevés sorozatot nézek és sokat olvasok, ami megint csak jó, de sajnos nem érzek rá ellenállhatatlan kényszert, hogy elmeséljem az összeset. Fejben posztolok kutyasétáltatás, futás, meg bringázás közben, aztán mikor hazaérek és megírtam, amit pénzért kell, utána már nem marad bennem motiváció. Ez sem baj, de még szokom.

Ezt most azért elmesélem.

Amikor franciául tanultam, próbáltam meg is érteni őket nagyon. Rengeteget beszélgettem a franciatanárommal, aki avignoni és igyekeztem minél több francia filmet és könyvet nézni, olvasni. A filmeket szeretem, de a könyvekkel nagyon ambivalens a viszonyom. Pedig azt gondolom, az sokkal inkább megmutatja a nemzeti sajátosságokat, mert régebbi, elemibb dolog, mint a kép. A zenével még rosszabb a helyzet. Van ott ugyan sok olyan francia dolog, amit szeretek, de ami igazán jellemző rájuk, azt nem értem egyáltalán. Pedig nagyon sokáig Franciaországban éreztem magam igazán otthon, tudod, amikor megérkezel és tudod, te ide tartozol vagy tartoztál valamikor.

Most norvégül tanulok, nagyon lassan, csak szinte hobbiszinten, de ugyanígy keresem a kulturális kapcsolatot is. Nekem is Jo Nesbo volt az első, azóta is szeretem a Vörösbegyet, de a Hole sorozat többi része már nem érdekel, főleg a sorozatgyilkosos marhaság miatt.

Az első norvég irodalmi élmény még évekkel ezelőtt a Játszótér volt, mivel unatkozó fiatalokról szólt, hát nem volt könnyű vele azonosulni, de baromi érdekes volt, amit az ottani életről mutatott viszont. Aztán most elkezdtem kicsit jobban utánajárni és persze találtam klassz könyveket.

Az egyik, ami nagyon tetszett, a Doppler volt, Erlend Loe-től. Egy harmincas sikeres pasiról szól, aki beveri a fejét erdei bringázás közben, aztán ott hagyja a családját, a nagy házát és egy sátorban él az erdőben. Baromi vicces, nagyon szeretem, hogy egyáltalán nem veszi komolyan magát, de közben meg mégis mond egy csomó dolgot.

A másik, amit több részletben tudtam csak elolvasni, mert kicsit nyomasztó volt, az Anyám ajándékai. Cecilie Enger írta és azért volt megterhelő, mert az anya, akiről szó van, egy hozzám nagyon hasonló nő, akinek Alzheimere lesz. A lánya kipakolja a házat, megtalálja a több évtizednyi karácsonyi ajándéklistát és ezen mélázva mesél el az életüket. Nem egy hatalmas könyv, de baromi érdekes, több nemzedéknyi norvég mindenfélével.

Legutóbb pedig Anne Holttól olvastam az 1222-t. Na, ez tipikusan az a fajta krimi, amiben imádom a szereplőket, a helyszínt, de a bűntényt azonnal elfelejtem. Holt egy darabig igazságügyminiszter volt, a kabinetfőnőkével is írt közösen könyveket, milyen menő már? A nyomozója nő, leszbikus és kerekesszékes, ráadásul utálja az embereket – egyszerűen tökéletes. Sajnos csak ez az egy könyve jelent meg magyarul, de egyszer biztosan eljutok odáig, hogy eredetiben olvassam.

 

From → Uncategorized

6 Comments
  1. a Dopplernek van folytatása is – és vannak egyéb könyvek is az írótól

  2. Enikő permalink

    Köszönöm a tippet, elkezdtem a Dopplert, vicces! Nem tudom, filmnezes mennyire passzol most, irod, hogy keves sorozatot nezel, nade!
    Friss es autentikus:
    https://tv.nrk.no/serie/skam

  3. A Dopllert olvasom, nagyon tetszik. Zakkant és bölcs egyszerre. Ez már a 3. könyv, amit a blogodban ajánlottál és nagyon bejött nekem, köszi 🙂

Leave a Reply

