Skip to content

Vélemény

September 11, 2015

Kezd elegem lenni. Persze már megint a menekült-téma kapcsán, de most nem arról van szó, szimplán alapvető igazságokról. Aki az enyémnél kifinomultabb és megalapozottabb indoklást szeretne, az ide kattintson.

De alapjában véve én is ugyanazt mondom. A faszom ki van már az emberek véleményével. Nyilván semmi értelme nekiállni valakivel vitatkozni, aki rémisztő ostobaságokat állít anélkül, hogy bármiféle valós információval rendelkezne a témában, de azért néha megteszem. Nem is azért, mert illúzióim lennének, csak szeretem tisztázni a helyzetet, hogy te akkor most tényleg egy ostoba segg vagy és ezt hajlandó vagy számomra nyilvánvalóvá is tenni? Mert akkor jó, legalább innentől kezdve nem kell hozzád szólnom.

Szóval annak, hogy neked valamiről ez vagy az a véleményed, kurvára semmi, de semmi jelentősége nincs. Nem releváns. Hacsak nem tudsz róla bizonyítottan baromi sokat, illetve vagy a téma avatott szakértője, kutatója. Majdnem odaírtam, hogy döntéshozója, de az ugye a legritkább esetben áll együtt sajnos.

Oda jutottunk, hogy számos vita végén én csak azt tudom mondani, hogy nekem tulajdonképpen nincs határozott véleményem. Mert hogy nem tudok hozzá eleget. És vicces módon egy nyilvános beszélgetésben, amikor a vitapartnerem megkérdezi, hogy akkor szerintem mi a megoldás és azt mondom, hogy én ehhez nem vagyok elég okos, az gyakorlatilag agresszív oltásnak tűnik. Pedig nem azt akarom mondani neki, hogy te hülye vagy bazmeg, csak azt, hogy ezek a dolgok bonyolultabbak annál, hogy klisékkel elintézhetnénk. És hogy nézzük meg, mit mondanak a kutatások, a számok.

(Amikor a korábbi posztban azt mondtam, egyértelmű, hogy mi a megoldás a menekültekkel kapcsolatban, semmi másra nem gondoltam, hogy mint hogy pusztán pénzügyi szempontból nyilvánvaló, hogy plakátkampányra, kerítésre és rendőrökre költeni nem jó befektetés egy olyan folyamatban, amit ezekkel a tényezőkkel nem tudunk befolyásolni. A kommunikációs következményeiről nem is beszélve.)

Mostanra egészen komolyan gondolom, hogy vitatkozhatok, dühönghetek, mondhatok szélsőséges minősítéseket mindenféle dolgokról, de azt be kell látnom, hogy ez nem az igazság, mert a legtöbb dolog bonyolult. És itt ismét szeretnék köszönetet mondani Ivánnak, mert ezt a fajta hozzáállást ő kényszerítette rám, amikor nem engedte, hogy bármilyen állítást is közzétegyek újságíróként hivatkozás nélkül. Persze attól, hogy forrást tudok felmutatni, még mindig nem lesz igaz, de legalább van valami adat, valami megfogható, nem csak beszélek a levegőbe.

Nagyon igyekszem nem hivatkozni a saját tapasztalataimra, bár azért még mindig előfordul, hogy ez befolyásol leginkább, de folyamatosan kontrollálom magam és igyekszem a fejemben is árnyalni a képet. Nem állítom, hogy száz százalékos a sikerrátám. Mert nekem is vannak érzéseim, főleg meg félelmeim és frusztrációim, amik rohadt nagy befolyással vannak a gondolkodásomra, a véleményemre, az ítéletemre.

Szóval értem én. De az akkor sem érv, hogy nekem ez a véleményem. És azt az álszent faszságot, hogy tiszteljük egymás véleményét, amikor kibaszott TÉNYEKRŐL van szó, nem vagyok hajlandó játszani. Lehet véleményed egy ruháról, amit posztolok, nem baj, ha nem tetszik. De társadalmi kérdésekkel kapcsolatban arra hivatkozni, hogy neked mennyi élettapasztalatod van, mit látsz magad körül, szimpla ostobaság. Velem is előfordul még mindig, itt a blogban is. Dolgozom rajta.

Az a durva, hogy bizonyos kérdésekkel kapcsolatban minél többet olvasok utána, annál jobban látom, mennyire nem lehet egyféle módon meghatározni a megoldást. Más esetekben a téma gazdagsága képeszt el, hogy hányféle árnyalata van, még ha nem is feltétlenül érdekel engem az egész, de jó tudni, hogy léteznek ezek a dolgok. Az is előfordul, hogy hosszas kutatás és vitázás után arra jutok, nem tudom megváltoztatni, ami a fejemben van, mert képtelen vagyok másképp csinálni, máshogy hozzáállni. De legalább megpróbáltam.

 

From → feministás

3 Comments

Leave a Reply

