Skip to content

A lista

August 12, 2015

Amióta csak kimondtam, hogy írok listát, itt parázok rajta. Mert nekem ezek a dolgok mind a JPÉ kategóriába tartoznak és bár a barátaimnak szoktam mondani, mit csináljanak a gyerekükkel, azért itt hivatalosan olyan kínos. Próbáltam inkább kajáról írni, de most már meg befészkelte magát a fejembe, nehéz a témától szabadulni. Folyton arra gondolok, amikor a még a nagyok kicsik voltak és őrült nosztalgiám van. Úgy általában hiányoznak nagyon. Persze felnőttként is klasszak, de az a két kisgyerek, akik annyira elemi részei voltak az életemnek, már nem lesz sose. Nem a felősség hiányzik, a feladat, az most is van. Az a gömb, amit mi alkottunk intimitásból, az nincs most, illetve nem úgy.

Amikor kicsi voltam, sokszor mondtam az anyukámnak, hogy unatkozom. A húgom folyton beteg volt, az anyám folyton dolgozott, a szomszéd gyerekek meg finoman szólva nem az én szintemen voltak. Anyámnak mindenre volt valami bevált mondása, erre mindig azt felelte, hogy hányjak cigánykereket. Egy idő után nyilván felkértem, hogy mutassa már meg, hogy kell. Nem volt nagyon ügyes, de fogtam és egy egész nyáron át gyakoroltam. Aztán megtanultam fejen állni is, meg egyéb kunsztokat, de tornára nem járhattam, nem volt rá se pénz, se idő. Lehet, hogy azért is tanultam meg olvasni olyan hamar, mert tudtam, hogy akkor nem kell többet unatkoznom. Tízéves koromtól én voltam a lakótelepi kicsik pesztonkája, folyton kitaláltam valami új játékot, ami nem azzal ért véget, hogy valaki visított, úgyhogy megbecsültek a szülők. Ebből is jött a bébiszittelés, látták, hogy lerendezem őket.

A saját gyerekeim játékait meglehetősen tudományos alapokon választottam ki, Miriam Stoppardra emlékszem leginkább, hogy segített. Akkor még nem lehetett itthon kapni, úgyhogy én varrtam erős színű, mintás ábrás fejvédőt a legnagyobbnak, aki ezt az elején persze leszarta és egy selyemszalag volt a legjobb barátja hetekig. Mivel sokáig nem fordult meg, folyton letettem a földre és körberaktam érdekes dolgokkal, de nem érdekelte annyira, hogy megmozduljon. A középsőnél nem volt ilyen gond, a nagy elszórakoztatta sokáig. A legkisebb mellett végig dolgoztam, összesen 5 órát hagytam ki, úgyhogy ott aztán megszerveztem rendesen.

játékállomások – Ezt addig lehetett csinálni jól, amig nem kezdett el kúszni, mászni. A lakás különböző pontjain elrendeztem játékokat, amiket hason, háton vagy pihenőszékben lehetett játszani. Akadt köztük menő fejlesztő izé a turiból, de néha csak letettem a földre egy edényt vagy akármit, ami érdekelte a gyereket. Kb. 20 percenként kellett forogni, mire a végére értünk már új volt az első.

olvasás – Egy csomóan azt gondolják, csak nagyobb korban érdemes olvasni a gyereknek. Mi a legkisebbnél pár hetesen kezdtük, jó nagy színes képekkel. Nyilván ez is kb. annyira volt tartós tevékenység, mint a butamacizás, amikor egy félelmetesen primitív vonású piros macit mozgattunk neki szép lassan, hogy tanulja a koncentrációt. 6-8 perc egy forduló kb.

háztartási izék – Ez főleg mászó korban volt népszerű, mindenféle edényeket ki lehetett pakolni, egymásba rakni, belehelyezni játékokat, lezárni, elővenni, megrázni.

kőleves – Ezt Isolde nevezte el így, én csak pancsolásnak hívtam, bár annál nyilván jóval több. Akkor került elő, amikor a kis Lány beteg volt egyszer és mindent utált. Borzasztó hangokat adott ki és nem hagyott minket beszélgetni. Ilyenkor érdemes elgondokodni rajta, hogy mit szeret a gyerek igazán, mi nyugtatja meg. Víz, hintázás, pörgés, a különböző anyagok érintése, hangok, evés. A víz általában jól működik, én simán fürdetek gyereket akármikor, ha már tud ülni bele lehet rakni egy lavórba vagy a mosogatóba is és hadd pancsoljon. A kőleves inkább teraszos vicc, egy tálba vizet teszünk és bele lehet hajigálni mindenféle dolgokat, akár magasról is, hadd placcsanjon. Nyilván a legjobb levelekkel, kövekkel, virágokkat játszani, botokkal lehet kavarni – amelyik kisgyerekes lakásban nincs egy marék kavics, oda felőlem máris mehetnek a gyermekvédelmisek.

további nyugtatós cuccok – A szenzoros érzékenységek mentén bizonyos gyereknek a hinta létszükséglet. Ha pörögni szeret, a Bilibo nagyon jó, kevés helyet foglal és fejleszt is. Aki fogdosni szeret, annak a gyurma mellett lehet adni babot, lencsét, rizst, hadd turkáljon benne. Sőgyurmát kinyújtani és abba bele lehet nyomkodni a terményeket. Nyilván minél nagyobb szemű a cucc, annál kisebb szopás feltakarítani. De a száraz gyerekkádba ültetve sok munkát megspórolhatunk. Gombgyűjtemény szintén hatásos lehet, nekem persze az is van, bocs.:) Papírtépkedés hatásos nyugtató. Pet palackba dolgokat rakni és nézni, hogy rázás-gurítgatás közben hogy viselkednek. Ez hangnak sem rossz és vizesen is jó, ahogy például növények úszkálnak a folyadékban. A hangoknál nyilván az a kérdés, mit szeret a gyerek. Ha hosszasan nagyon nagy zajt kell keltenie a lenyugváshoz, én elkezdenék aggódni. De a hangos zenére ugrálás jó megoldás, ahogy Chopin is, ha azt akarja. Akit az ízek kötnek le, annak többféle cuccot egészen apróra felvágni és odaadni, hogy kézzel vagy evőeszközzel darabonként egye meg.

kézművesség – A szokásos dolgok mellett az egyik, amit máshol nem nagyon láttam, az a hatalmas méretű rajzok, projektek készítése csomagolópapírra, akár több ívet is összeragasztva. Sok gyerek az elején nem tud kicsiben alkotni, de ez egyébként is egészen más típusú alkotás, a már szépen rajzolókat is el tudja kapni rendesen. Lehet tengerpartot, erdőt rajzolni, házat tervezni, kincsestérképet vagy csatát ábrázolni. Lehet ez egy aprólékos valami kimunkált részletekkel, de akár egy gigászi szivárvány is. A nagy felületek színezéséhez jó sok krétát elhasználnak, de csodálatosan hosszú ideig kussolnak. Nyugodtan lehet venni pasztelkrétát és megmutatni, milyen gyorsan lehet vele haladni. Egy nagy készletet vettünk több mint 15 éve, még mindig van belőle. Persze darabokban, de nem baj az. Érdemes ujjfestéket beszerezni, lehet tenyérnyomatokat készíteni, rendes falfestő ecsettel festeni. Szerintem, ha körülnézek a lakásban, estig tudnám sorolni.

dobozok – A dobozok a barátaink. A legkisebbeket össze lehet építeni toronnyá, várrá, játszótérré. A közepesekbe lehet babaházat, kutyamenhelyet, akármit. A legnagyobbak a legjobbak, mert azokba be tudnak mászni. Éveken át hazavittünk a környékről minden hűtődobozt és hetekig játszottak benne. Vágtak ablakot, rajzoltak képeket a falra és még függönyt is csináltak néha.

építmények – Kartonpapírra rengeteg dolgot fel lehet építeni kicsi dobozokból, palackokból, kupakokból. Lehet ez hagyományos ízléssel óvoda, de űrállomás is, csak akkor sok alufólia kell hozzá.

jelmezek – Annak idején anyósom meg én varrtuk őket főleg, de most már farsangi időszakban a turiban is lehet kapni kilósan. Nem túl jó minőségben, de nem is az a lényeg. Mindig volt otthon egy dobozzal. Egyszer csináltunk cirkuszpartit a születésnapukra, mindenki beöltözött és előadott valamit. Nagy siker volt.

testfestés – Mivel a gyöngyfűzés mellett arcfestést is csináltam néha rendezvényeken, nálunk mindig volt otthon ilyesmi. Mondjuk elég drága, de valójában vízfestékkal is nyugodtan dekorálhatják egymást vagy magukat, majd lemossuk. Nem kell szépnek lennie, nem az a lényeg.

tüzeskedés – Mindhárom egyik kedvence volt. Gyufa, üveg edények, gyertya és papír kell hozzá. Meg egy vödör víz odakészítve, amibe az vackot bele lehet dobni, ha gáz van. Nálunk a fürdőben csinálták sokáig, a mosdónál, azt könnyebb volt takarítani is.

fotók – Köszi Lappa az emlékeztetést!:) Nem tudom, máshol hogy van, nekünk régebben rengeteg papírképünk volt a családról, meg mindenféléről. Persze ez még a digitális gépek előtt volt, de azért mondom. Szóval a legkisebbnek volt több fotóalbuma is, amiket kedve szerint rendezgetett családi és egyéb témákban. Ez arra is jó, hogy könnyedén magával viheti, ha máshol alszik és nézegetheti. De lehet ilyen csinálni állatokkal, gépekkel, virágokkal, akármivel újságból kivágva is.

Most elsőre ennyi jutott eszembe, ha lesz valami, még hozzáírom.

From → gyerek

Leave a Comment

Leave a Reply

