Skip to content

Lekváros

July 20, 2015

Egy csomó-csomó poszt van a fejemben, de a nagy része több gondolkodást igényel, hogy ki tudjon jönni, úgyhogy most írok a lekvárokról kicsit. Gyorsan. Mert azért ez fontos dolog ám.

Nyilván nem az volt az első gondolatom péntek reggel, egy hét Olaszország után hajnalban hazaérve, hogy haj de nagyon szeretnék lekvárt főzni. Az időjárásra való különös tekintettel. De gyümölcsért le kellett menni mindenéppen és a zölcsiben megláttam a szilvákat. Abban pedig megegyeztünk a nagylányommal, hogy szilvát feltétlenül főzünk be, mert azt nem nehéz pucolni és az egyik kedvencünk. A másik fontosság az őszibarack, de azzal még várunk. Szóval volt nagyszemű ennivaló és kisebb besztercei szilva Csabinál, mondtam is neki, hogy jövő héten raknék el. Mire majdnem könyörgött, hogy ezt a ládát vigyem el inkább a beszterceiből, mert senki nem veszi, rá fog rohadni. És persze odaadja olcsóbban. Az meg már kiderült a múltkor, a málnalekvárnál, hogy nagy melegben az a kis lekvár már mindegy, úgyhogy hazavittem 9,5 kiló szilvát.

20150717_162211

Az első felét még aznap meg is csináltam, annyi fér bele pont a nagylábosba, amit erre (is) használok, és zseniális lett persze. Amikor évekkel ezelőtt belefogtunk, még tettünk cukrot, meg agar-agart, de aztán rájöttünk, hogy a legtöbb gyümölcshöz felesleges. Oké, a málna, eper kivétel és valszeg teszek a ma érkezett feketeribizlihez is. De ha teszek hozzá cukrot, akkor is talán 8-10 evőkanálnyit a 4-5 kiló gyümölcshöz. Az állaga sem izgat minket, semmit nem főzünk sokáig, mert nagyrészt úgyis kanállal felzabáljuk, nem kenyérre tesszük, meg sütni se nagyon szoktunk vele. Palacsinta, az igen, meg a reggeli táphoz is jól jön. De a fő felhasználása desszert tulajdonképpen. Arra igyekszem figyelni, hogy rendesen kifőzzem az üvegeket, de ugye nem vagyok egy prezíc ember, úgyhogy azért előfordulhatnak benne maradó koszok. Ettől függetlenül talán 1-2 üveg lekvár ment tönkre eddig. És ugyan rá szoktam szólni a lányokra, hogy ne egyenek meg együltő helyükben egy egész üveggel, de a nagynak igaza van, ha betesszük a hűtőbe az összenyálazott maradékot, mindig penész a vége. A pazarlástól meg ideges leszek, úgyhogy akkor inkább egyék meg.

Szóval van már némi málna, kész a szilva fele, később lesz őszibarack és egy kisebb adag feketeribizlit is csinálunk ma. Ez utóbbiért az exem különösen rajong, úgyhogy mindenféle barkácsolási és számítógép buherálási feladatok cserealapja lesz szerintem. A folyamat egyetlen részét utálom egyébként teljes szívemből: az üvegbe töltést, fogalmam sincs, miért, de rühellem. De baromira megéri a hidegben-sötétben egyszer csak elővenni egy adag nyarat és bekanalazni. Sajnos januárig a legritkább esetben tart ki a készlet.

unnamed15

 

From → kaja

4 Comments
  1. másik anna permalink

    feketeribizli sztem is a legjobb ^_^. meg a meggy meg a sima ribizli. meg a megfelelo szivalbol keszult. aaa najo nagyon sok legjobb van.

    most csinaltam malnat en is, felet rozsaszirmokkal, masik felet oszibarackkal, orult jok lettek, sajnos csak 1-1 uveg, nem volt sok malnank, a felet meg frissen megettuk.

    lekvart fozni annyira jo.

    • másik anna permalink

      ja es egy ideje ha mar ugyis meleget csinal a lekvarfozes, parhuzamositani szoktam a padlizsansutessel. iden a legnagyobb kedvencunk a wasa kenyer (vagy a hasonlo finn rozs) + padlizsankrem + falafel + paradicsom lett, meg jo h vettem 1 kg falafelt mielott nyaralni mentek a torok hentesek.

    • jaja, a meggy a nagy kedvencünk még, de azt nem vagyok hajlandó kimagozni és nem találtunk az ismeretségi körben gépi magozót. magát a folyamatot egyébként annyira nem szeretem, csak a végeredményt:)

      • másik anna permalink

        hat en kezzel szoktam, ketsegkivul kemeny, meg szoktam hallgatni kozben 1-2 hangoskonyvet vagy podcastot legalabb.

Leave a Reply

