Skip to content

Azok a vicces autisták

July 2, 2015

Értelemszerűen nagyon érdekelnek az autistákról szóló könyvek, szépirodalom és ismeretterjesztő egyaránt. Őszintén szólva az egyik első volt rám a legnagyobb hatással, a Marslakó a játszótéren, az nyújtotta a legnagyobb aha-élményt. Aztán szerettem A sötét sebességét, meg a Kutya különös esete az éjszakábant is, bár mindkettő elég nyomasztó volt nekem. Értem én, hogy súlyos esetekben nem vidám a spektrum, de azért ha megszokta az ember, elég sokat lehet röhögni is. Még ha csak a saját vicceiden is.

Szóval igen megörültem, amikor megláttam A Rosie-projekt című könyvet és az elején olyan jól mulattam, hogy hangosan felolvastam belőle Zsáknak Grenoble-ban. Mondjuk már az első vicces jelenetnél gigászi logikai hibát vétett a szerző, nem tudom, megmutatták-e egyetlen autistának is, nehezen tudom elképzelni, hogy ne szúrná ki azonnal. Aztán még néhányszor nevetgéltem, de ahogy haladt a sztori, egyre idegesítőbb lett.

A legfeltűnőbb, hogy jóval hosszabb, mint azt a cselekmény indokolná, nekem egyértelmű, hogy utólag gyömöszöltek bele néhány jelenetet, amik az úgynevezett szórakozást hivatottak elősegíteni. Értem én, hogy sokkal jobban el lehet adni, ha van benne egy kis nyomozás és némi szerelem is, de ha ezt ilyen erőltetetten csinálják, nagyon nehéz élvezni. Az különösen idegesítő volt, mekkora hangsúlyt helyezett az író arra, hogy NT szemmel is vonzónak írja le a két főszereplőt – mert hát hiszen úgy máris jobban fogyaszthatóak.

Pontosan az a bajom ezzel a könyvvel, mint Silver Lining és az Egek ura film változatával, hogy bohócot csinál a mentális problémákból és az idegrendszeri eltérésekből, csak hogy mulatassa azokat, akik különben valószínűleg legszívesebben kővel dobálnák meg azokat a fura fiúkat és lányokat, akikről a sztorik szólnak.

Nem tudom, lehetséges-e élvezetes és vicces könyvet írni autistákról úgy, hogy közben még hiteles is legyen. De arra egészen biztosan nincs szükség, hogy kimázolva, három számmal nagyobb cipőben mutogassák őket, mint a cirkuszban. Az már csak mellékszál, mennyire felháborító egy ilyen vackot keménykötésben kiadni és 4000 forintot kérni érte.

A-Rosie-projekt(680x480)(3)

From → könyv

Leave a Comment

Leave a Reply

