Skip to content

Határok

June 7, 2015

Még korábban elkezdtem fejben írni egy posztot ezzel a címmel, ami arról szólt, hogy vajon mi számít szexnek, kinek hol vannak a határai ezzel kapcsolatban. De egyrészt ez kb. két mondatban elinézhető, másrészt túl személyes lenne, harmadrészt meg most nem ez a fontos.

Bár ez a poszt is a szexről fog szólni, csak másképp. Nekem ugye gyerekkorom óta be vannak csípődve a kisebbségek. Nyilván érzékeltem a kívülállóságomat és mivel nem láttam hozzám hasonlókat, a zsidók, cigányok és a melegek létezéséről meg nem volt tudomásom, az indiánokkal és a fekete bőrűekkel (akkor még persze négereknek hívtam őket) azonosultam. Arról ábrándoztam, hogy majd félvér gyerekem lesz, akit Hester Pryde-ként a mellemre szorítva, felemelt fejjel lépkedek az utcán. Nem röhög!!!:)

Aztán mindenféle valódi tudatosság nélkül, a félproli-félparaszti családi hátteremmel előremutatóbbnak ítéltem egy katolikus, nemzedékek óta értelmiségi családba beházasodni és a génjeimmel életet lehelni a vérvonalukba. De a kisebbségek iránti rajongásom megmaradt. Van ebben empátia, némi küldetéstudat, de leginkább ráció. De bármennyire is érdekel a téma és bármennyire is képes vagyok együtt érezni csoportokkal, egyéni szinten ez kevéssé befolyásolja a véleményem.

Azt hiszem, ez volt az első dolog, amit miatt elkezdett iszonyatosan idegesíteni a Jenner ügy. Számomra ugyanis a válsághelyzet, legyen az bármekkora is, önmagában nem ok rá, hogy megváltozassa a véleményem az egyénről. Tőlem lehet rákos, meghalhat a gyereke, túlélhet egy bombatámadást, elveszítheti a lábát egy autóbalesetben vagy dönthet úgy 65 évesen, hogy ezentúl nyilvánosan is nőként éli tovább az életét. Ha az illető egy ostoba, felszínes segg, konkrétan leszarom, mi történt vele. Persze, akkor éppen simogatom a hátát, ha muszáj, mondom, hogy sajnálom, már csak azért is, hogy csökkenjen a belőle érkező érzelmi nyomás. De pusztán a krízistől, traumától nem lesz másik ember a szememben. Ha kezd valamit a helyzettel, fejlődik tőle, az már persze egészen más. Mert az teljesítmény.

És miközben általában a PC egyik legnagyobb harcosa vagyok és mélyen hiszek a korrekt nyelvhasználat köztudatformáló hatásában, azt viszont mélyen elutasítom, hogy valakit elkezdjek komolyan venni, csak azért, mert van neki egy nagy problémája és erről hajlandó beszélni. Elvonatkoztatva Jennertől, mondjuk hiába lenne Tom Brady gyereke rákos (ne legyen), és képviselné ezt az ügyet onnantól kezdve a médiában, mert ilyenkor mindig ez történik – amíg nem von le semmilyen következtetést, csak rinyál, addig Tom Brady ugyanolyan érdektelen senki a szememben.

A fentiek miatt Jenner az én szememben semmit nem változott. Már csak azért sem, mert nem hiszek abban, hogy bárkit is akár a biológiai, akár a társadalmi neme alapján kellene megítélni. És értem, hogy milyen nehéz lehet az ilyesmi, jaja, emlékszem rá, milyen ufónak, kitaszítottnak érezni magad, szisztematikusan bántalmazottnak lenni, engem nem hatsz meg ezzel, bocsi. Ami engem igazából felbasz, az a média álságos őrjöngése, hogy tényleg képesek lehozni olyan interjúkat, amiben ujjongva ünneplik, hogy Jenner végre kifestheti a körmét és ettől igazi nőnek érezheti magát. Nem azért leszek dühös, amiért az Eszter által átküldött NYT cikk szerzője, hogy öcsi, mit tudsz te arról, milyen nőnek lenni? Jenner egy ostoba senki, hát mi mást látna ebből az egészből? Engem a média idegesített, amelyik képes volt egy ilyen embert komolyan venni. Szerencsére azóta a kapott linkeknek köszönhetően árnyalódott ez a kép és azt kell, hogy mondjam, összességében azért nagyon is jót tett a Jenner-ügy a trans gender és a feminista beszélgetéseknek is.

Olyasmiket olvastam, amikről halvány fogalmam sem volt és amikről továbbra is elég keveset tudok ahhoz, hogy valódi véleményt tudjak nyilvánítani. Mondjuk az számomra elég furán hangzik, hogy a vaginát nélkülöző és ezért magukat hátrányban érző trans gender nők miatt ezentúl ne használjuk a vagina szót és a szülés-abortusz vitában is helyesebb a méh tulajdonos kifejezés. Ezeken konkrétan röhögtem, bocs. Ez nekem olyan, mintha a kövéreket nem hívhatnánk ezentúl kövérnek vagy a láb nélküli embereket láb nélkülinek, csak azért, mert a saját tudatukban soványként vagy két lábbal léteznek. Egy szerv megléte vagy nemléte objektív tény.

Viszont mélységesen szíven ütött bizonyos radikális feministák (ami én ezek szerint nagyon nem vagyok nemzetközi szinten) és egyes trand gender csoportok ellenségeskedése. Már az Orsi miatt egyszerre szép és fájdalmas emlékű feminista olvasókörben is nagyon hiányoltam az általános szociális kitekintést. Egyszerűen nem gondolom, hogy a patriarchátus elleni harcban, ami nyilvánvalóan közös érdeke minden értelmes, gondolkodó embernek nemtől függetlenül, tényleg úgy lehetne jól haladni, ha közben még egymást is rugdossuk. Ez most borzalmasan keresztényien hangzott és valóban, van bennem egyfajta autista jézusi ráció. Nem annyira érzelem, mint annak biztos tudata, hogy az egyes csoportokkal szembeni elnyomás és/vagy agresszió hosszú távon mindenképpen nagyon komoly negatív hatásokkal jár. És egyáltalán nem csak az áldozatok számára.

From → feministás

2 Comments
  1. Egy kicsit sem érzem arrogánsnak a posztot.
    Ezt a Jennert korábban nem ismertem, most olvasom úton-útfélen, hogy ki a fene is ez és mit csinált korábban. Egy transzgender tanitványomnak köszönhetöen az utóbbi idökben viszonylag kimüvelödtem ezen a téren, legalábbis ami az átlagot illeti és én is megdöbbentem azon, hogy a leszbikus-feminista szubkultúra mennyire nem megneheziti a dolgukat/életüket, azzal, hogy nem ismeri el öket teljesen.
    “méh tulajdonos”: elöször felröhögtem, de aztán eszembe jutott, hogy a woman eredete womb-man, ez azért elgondolkodtató, de bizarr.

    • jé, nem is tudtam, hogy a woman ebből jön, vissza a gyökerekhez!:) az a baj ezzel a feminista-transzgender ellentéttel, hogy valójában ezt is a patriarchátus generálja. mert minek van egyáltalán női meg férfi vécé pl?

Leave a Reply

