Skip to content

Miért gyűlölöm a karácsonyt?

December 19, 2014

Már gyerekként is komoly ellenérzéseim voltak a szeretet ünnepével kapcsolatban és sokáig azt hittem, az évek során erős undorrá növekedett probléma anyámnak köszönhető. Bár kiskoromban valóban főleg miatta szerettem volna hibernáltatni magam szentestére, mostanra egyértelmű, hogy ennél általánosabb a valódi ok.

A legnagyobb gond a karácsonnyal az, hogy egy ordas nagy hazugságra épül. Mondhatni lopott úgy, ahogy van. Értem én, hogy marketing szempontból ez így volt logikus, de az én fejemben nem szűnő és elviselhetetlen belső kattogást okoz Jézus születésnapjának az összes megnyilvánulása. Merhogy ugye nem akkor volt neki és ezt az ellentmondást nem tudom feloldani. A téli napforduló, amire rárabolt az egyház, viszont tényleg december végén van, mint tudjuk.

A másik komoly probléma a szeretet ünnepe kifejezés. Nem ismerek még egy ünnepet, ami ennyi felesleges feszültséget, veszekedést, bántást okozna, mint a karácsony. A januárban beadott válások száma kiugróan magas és megemelkedik a gyilkosságok száma is. Klassz, mi? Nyilván vannak, akik komolyan gondolják és békében, boldogságban töltik ezt a három napot, de szerintem nem ők vannak többségben.

A harmadik egyfajta szenzoros gond: a karácsony elképesztően ízléstelen. Nyilván megint csak vannak kivételek, de mondjuk százból kettő kb. Az összes többi vizuális, zenei és verbális elem, amivel egy hónapon keresztül ingerelnek, annyira alacsony színvonalú, hogy sikítani szeretnék a szenvedéstől.

Ettől függetlenül természetesen én is nagyra értékelem és örömmel várom a december végi iskolaszünetet és a belassulást, szóval magát az időszakot kifejezetten kedvelném, ha nem pingpongozna a fejemben a nem igaz, nem igaz és nem lenne hetekig esztétikai hányingerem.

A lényeg, hogy két nap múlva túljutunk a leghosszabb éjszakán és aztán már csak kifelé megyünk a sötétből – ennek a örömét pedig teljes szívvel átérzem.

winter_solstice_pivato

From → Uncategorized

11 Comments
  1. Tökéletes! Megénekeltem én is, hogy miért utálom a karácsonyt, rengeteg kommentet kaptam és mind arról szólt, hogy én vagyok beteg, nem a karácsony:
    http://egyszeregyno.blog.hu/2014/11/30/minden_hotelben_van_karacsonyfa

  2. maze permalink

    és környezetkárosító is.

    • ó, tényleg, azt hogy is felejthettem el! pedig pont ez volt az az érv, amivel sikerült meggyőznöm a gyerekeimet, hogy ne akarjanak karácsonyfát:)

  3. Mekk Elek permalink

    Miért környezetkárosító?

    • fenyőfák, papír, csomagolás, felesleges ajándékok, felesleges kaják – elsőre ennyi jut eszembe

  4. Az ilyenkor feldíszített fákat direkt erre a célra nevelik.

    Értelmezés kérdése, hogy mi is a karácsony. Ha már szóba hoztad Jézust, akkor jó tudni, hogy a keresztény kultúrkör szerint a karácsony egyáltalán nem a “szeretet ünnepe”, ahogy azt te írtad, hanem “Isten igéje szerint karácsony az Isten irántunk való szeretetének az ünnepe”. Ez persze lehet elfogadni és elutasítani, de keverni nem illik.

    A “szeretet ünnepe” már egy világias, átalakított formája ennek a vallási eseménynek, mely eredetileg valóban ráépült a rómaiak Saturnalia ünnepére bizonyos pogány rítusokból is átvett elemekkel.

    Nyugodtan ünnepelhetnéd ilyenkor magát a téli napfordulót is, hiszen végre hosszabbak lesznek a nappalok magát a rituálét, vagy a vizuális elemeket senki nem kényszeríti rád.

    • hát persze, hogy ide kellett valakinek jönnie, hogy kioktasson:)) konkrétan leszarom a véleményed

    • Ma már a nyérceket is prémesállat-farmokon tenyésztik a bundához, és csak azt ölik meg hathónaposan és véreztetik ki fellógatva, amelyik direkt erre a célra született, mégis van, aki még ezt is ellenzi. Mondjuk a fák kivágása engem spec jobban zavar.

  5. másik anna permalink

    eszemben volt am ez a posztod amikor irtam a karacsonyi sms-t, biztam benne hogy a karacsonygyuloleted ellenere azert tudsz majd orulni neki *

Leave a Reply

