Skip to content

Múzeumokról és más nagy épületekről

September 22, 2014

Akik nem ismernek jól, félni szoktak tőlem, jellemzően azt gondolják, engem nem lehet meggyőzni, nem is érdemes belemenni a vitába, mert olyan erőszakos vagyok. Illetve, nem, rosszul mondom, sokszor még azok is ezt gondolják, akik ismernek, akár 13 éve. Bár ez nyilván nem engem minősít elsősorban, hanem a kettőnk kapcsolatát. Mindenesetre a barátaim és a gyerekeim hajlandóak keményen beleállni és még a “te teljesen hülye vagy” érvet sem félnek bevetni. Legutóbb Flórával vitatkoztunk hosszan a múzeumi negyed kapcsán.

Mivel a múzeumi negyedről keveset lehet tudni, azzal kapcsolatban nekem egyelőre csak fenntartásaim vannak, határozott véleményt még nem tudok mondani. Olvastam a KPMG tanulmányának összefoglalóját, amiben azt állítják, hogy a projekt meglepően rövid idő alatt megtérül, de ez engem önmagában nem győzött meg semmiről. A vita során visszakanyarodtunk a Müpához és a Nemzetihez, mint referencia projektekhez és a szokásos, mélyen érzelmi reakcióim ismételgetése után lassan, nagyon lassan jutottam el a számomra legfontosabb érvig, amit nálam sokkal higgadtabban megfogalmazva pont ma láttam egy cikkben. Nem baj, akkor is megírom, bizonyos emberekre pont az én őrjöngésem hitelessége teszi a megfelelő hatást.

Szóval kezdjük azzal, hogy a Nemzeti milyen kibaszottul ronda és mennyire nem megfelelően mérték fel a környezeti hatásokat (HÉV zaja). Hozzáteszem, ez utóbbit csak a hírekből tudom, a szenzoros problémáim miatt nem járok színházba. De akárhányszor ránézek arra az épületre akár közelről, akár távolról, valami hihetetlenül mély undort érzek. Egyrészt esztétikailag, másrészt a rosszul elköltött pénz látványa miatt. A Müpa szép, kedvelem, amíg a közelben laktunk, jártunk is oda néhányszor, de mivel én nem autózom, számomra a 6. kerületből elveszett mindkét hely. És szerintem vannak még ezzel így egy páran. Én ugyan elvből nem autózom (meg azért, mert nem tudok rendesen vezetni), de van egy rakás ember, akinek nincs pénze autóra. (És akkor nem beszéltünk az óvodákról, iskolákról, nyugdíjas otthonokról.) Annak a környéknek a közösségi közlekedése össze nem hasonlítható bármelyik belvárosi területtel. Van neki, tudom, laktam ott pár évig, de ugyan kérem.

4_o_nemzeti-MTI-N-Faludi_Imre

 fotó: MTI

A másik fontos érvem még mindig a környékkel kapcsolatos. Mondom, laktam ott, aztán később sokat jártam az egyik irodaházba ügyfélhez (vajon az egérhelyzetet sikerült már megoldani?) és az a terület a jelenlegi adottságokkal alkalmatlan közösségi projektek létrehozására. Az egy dolog, hogy mennyire reménytelenül ocsmány a hangulata, a kisugárzása, ettől még mondjuk az irodaházaknak teljesen megfelelhet, a munka nem móka és kacagás. Persze szerintem arra sem jó, de én úgyis itthonról dolgozom. Az érzéseknél jóval lényegesebb azonban, hogy a közlekedési körülmények milyen szinten korlátozzák be a lehetőségeket. Többsávos, elhanyagolt, nagyforgalmú út, villamos vonal, hév vonal, zéró kapcsolat a folyóval, minimális zöld. Mindezeken persze lehetne változtatni hatalmas befektetések segítségével (bár ugye a hév a legkeményebb és a legszarabb tétel), de aki elhiszi, hogy ez valaha is megtörténik, az még nyilván várja a Mikulást is. És még ha nem is úgy nézne ki a Nemzeti és a Müpa tágabb környezete, mint egy építési terület, ott akkor is lehetetlen, hogy betöltse a valódi funkcióját.

ez egy manipulált kép, van rajt egy épület, ami még nem létezik, de ha azt levonod, akkor is jól látszanak az adottságot és a környezet

842563

fotó: NOL

Mert a Nemzeti Színháznak és a legdrágább, legmodernebb múzeumunknak a legfontosabb célja, hogy minél több állampolgár számára elérhető legyen és valódi közösségi térként funkcionáljon. Nem arról van szó, hogy én annyira szeretném polgártársaimat és ezért akarok nekik jót. Kifejezetten rühellem a legtöbb embert, nemzeti hovatartozástól függetlenül. De amikor ennyit pénzt baszol el valamire a közösből, akkor a puszta megtérülés, és itt kanyarodunk vissza a Liget projekthez, másodlagos szempont. Leszarom én, hogyan emelkednek az adott környéken az ingatlanárak és az is kevésbé érdekel, mennyit fejlődik az infrastruktúra. Engem az érdekel, hogy üldögélnek-e majd a tizenévesek hordái a lépcsőn, buszbérlés nélkül könnyedén odajuthat-e óvodások, iskolások és nyugdíjasok tömege, a családok a lehető legkönnyebben be tudják illeszteni a hétvégi programjukba. Fontos persze a zöldfelület (Kossuth tér, atyaisten), de ha kevés a hely (bár a függőleges kertészkedésre is akadnak sikersztorik a világban), azt lehet pótolni közösségi szempontból jól használható épített terekkel (Kossuth tér, atyaisten). Nekem az kell, hogy a város valódi része legyen egy ilyen rohadt drága cucc, nem pedig valami távoli izé, ahová kirándulni jár az ember. Persze egy ilyen távoli izét is a város részévé lehet tenni, voltak már erre jó példák, de itt nem ez történik és nem is fog.

Még csak arról sincs feltétlen szó, hogy a Fidesszel lenne ezen a területen bajom, mert így helyből legalább két jó dolgot tudok mondani, ami nekik köszönhető és nagyon szeretem: az egyik a Millenáris, a másik az Olimpiai park. Pedig én aztán Károlyi rajongó vagyok és szerettem a szobrot is, de ez a park jóval több örömöt jelent a közösségnek. Persze nem hibátlan, aki pl. a kutyafuttatóba gyeptéglát lakott, azt csak az átadáskor készült remek fotók érdekelték, a felesleges költséget nyilvánvalóan leszarta. Csak sajnos a siker-arány nem túl biztató, kormánytól függetlenül, úgyhogy minimum aggódom. Az természetesen csak néhány hozzám hasonló szerencsétlent zavar elvi alapon, hogy a kormányunk, mert hát a miénk, akkor is, ha nem szavaztunk rájuk, egy nem létező elit érdekében akarja elkölteni mindannyiunk pénzét. Egyszerűen felháborítóan igazságtalannak és egészen hosszú távon nagyon rossz társadalmi befektetésnek tartom. Jó, a pénz visszajön, és akkor mi van?

olimpiai_park2

Igen, lehetséges, hogy a múzeumi negyedtől jobb lesz a Liget. És nagyon-nagyon drukkolok, hogy így legyen. Csak azt ne felejtsük el, hogy mi a Liget elsődleges funkciója, amit még jelenlegi, meglehetősen elhanyagolt állapotában is aránylag jól teljesít. A Ligetnek nem az a feladata, hogy pénzt termeljen, illetve csak igen hosszú távon és közvetve. A Liget valójában egy kurva nagy pénznyelő, amire bármekkora összegeket el lehetne és el is kellene költeni, hogy a jelenleginél még jobban és még több ember számára használható legyen. Nincs elég vécé, vacak a világítás, kevés a tömegsport lehetőség, télen alig jó valamire, pedig akkor lenne a legfontosabb, hogy a népek mozogjanak. Valamiért az a gyanúm, hogy ezeken a problémákon a múzeumi negyed nem hogy javítana, de még ront is majd, de várom a konkrét terveket.

Mindenesetre el kell mondanom, hogy a ligeti virágok idén sokkal szebbek, új stílusban tolják, egészen angolos, szeretem.

IMG_20140831_113702

 

From → design

Leave a Comment

Leave a Reply

