Skip to content

Verses

September 11, 2014

Nem gyakran olvasok verseket, de szeretem őket. Nemrég például a lányom mutatott egy nagyon jót Nádasdy Ádámtól, szerettem. Ritka, hogy valakire nagyon rákattanok, mondtam már, hogy bár sok Petőfit tudok élvezni, Ady is rengetegszer bejön, de a többiek nem okoznak igazi örömöt. Ja, R.D. Laign-t, aki nem igazi költő, imádtam sokáig, pedig Tandori fordította, de mintha illene hozzá.

Pusztán dicsekvésből azt is el kell mondanom, hogy az egyik expasim is írt verseket, nekem is egyszer. Sajnos, nem raktam el a papírt, mert kurvára dühös voltam rá a szakítás után, de így kezdődött: “Ma az voltál megint, gyönyörű” és aztán azt taglalta, milyen csodálatos teremtés voltam, miközben kikísértem a kelenföldi buszpályaudvarra.

Szóval nincs bajom a versekkel, de az ilyen össznépi felhördüléseket rosszul tűröm, valahogy inváziónak érzem. Nyilván, mert az is, még ha aránylag pozitív céllal történik is. És valahogy mindig gyanakszom az ilyen emberekre, akik hasonló kezdeményezéseket indítanak el. Ott volt pl. Nyári Krisztián a csodálatos szerelmi történeteivel, amik persze cukik voltak, de én még elég jól emlékszem a fickóra abból az időszakból, amikor a fővárosi önkormányzatnál dolgozott. Aztán nemrég írt valaki egy hihhhhetetlenül őszinte könyvet a drogokról, hónapokig sztárolták, közben meg privátban mesélte egy ismerősöm, mekkora abúzer a csávó. És akkor persze, hogy kiderül arról is, aki a verses dolgot elindította, hogy pszichopata faszkalap, aki borzalmasan bánik a nőkkel. Nem kell ebből semmiféle következtetést levonni, ez itt az én külön bejáratú előítéletem a népszerűségre hajtó emberekkel kapcsolatban.

Oké, nagyrészt szép volt az a rengeteg vers, amit megosztottak a népek a falon, de rohadtul fárasztó ennyi patetikus érzelem és szenvedés egy rakáson ilyen rövid idő alatt. Mondjuk nekem úgy általában is fárasztó, amikor valaki ilyen cizelláltan nyomorult, valószínűleg József Attilánál a szürreális képei miatt nem bánom. Az általános- és középiskolai verselemzés órákon persze nem lennék népszerű az indoklásommal, ahogy sose is voltam, de nem gondolom, hogy ez engem minősít. Magyarságunk egyik legfontosabb kifejezője az alföldi rónaság, ja.

De a ma reggeli csodás futás közben megszólalt a fejemben a Matilda musical változatának egyik dala és akkor rájöttem, hogy a versek nagy részéből is a gyakorlatias probléma megoldó szemlélet hiányzik nekem. Jó, ventilláljunk-ventilláljunk, egy darabig. De aztán szedjük össze magunkat és csináljunk valamit, hogy véget érjen a szarakodás. Tudom én, hogy az áldozatok, meg a hősök érdekesek csak az emberek nagy része számára, figyelmen kívül hagyva, hogy mindkét változat erős szélsőség, nem reprezentálnak valódi tömegeket, legfeljebb úgynevezett eszméket, amiket képtelen vagyok komolyan venni, ráadásul nyilvánvalóan az abnormalitás egyértelmű képviselői. Mármint abban az értelemben, ahogy a “normálist” érteni szokták.

Úgy lenne szép, ha a kedvenc Vonnegut idézetemmel fejezném be: “Please — a little less love, and a little more common decency.”

De nem a szépség a lényeg, úgyhogy idemásolom a Matilda szám szövegét is.

(MATILDA)

Jack and Jill, went up the hill
To fetch a Pail of water, so they say
Their subsequent fall was inevitable
They never stood a chance, they were written that way
Innocent victims of their story

Like Romeo and Juliet
T’was written in the stars before they even met
That love and fate, and a touch of stupidity
Would rob them of their hope of living happily
The endings are often a little bit gory
I wonder why they didn’t just change their story?
We’re told we have to do what we’re told but surely
Sometimes you have to be a little bit naughty.

Just because you find that life’s not fair it
Doesn’t mean that you just have to grin and bear it
If you always take it on the chin and wear it
Nothing will change.

Even if you’re little, you can do a lot, you
Mustn’t let a little thing like, ‘little’ stop you
If you sit around and let them get on top, you
Might as well be saying
You think that it’s okay
And that’s not right!

Cinderella, in the cellar,
Didn’t have to do much as far as I could tell.
Her Godmother was two-thirds fairy,
Suddenly her lot, was a lot less scary,
But what if you haven’t got a fairy to fix it?
Sometimes you have to make a little bit of mischief.

Just because you find that life’s not fair it
Doesn’t mean that you just have to grin and bare it
If you always take it on the chin and wear it
Nothing will change.

Even if you’re little, you can do a lot, you
Mustn’t let a little thing like, ‘little’ stop you
If you sit around and let them get on top, you
Might as well be saying
You think that it’s okay
And that’s not right!
And if it’s not right!
You have to put it right!

In the slip of a bolt, there’s a tiny revolt.
The seeds of a war in the creak of a floorboard.
A storm can begin, with the flap of a wing.
The tiniest mite packs the mightiest sting!
Every day, starts with the tick of a clock.
All escapes, start with the click of a lock!
If you’re stuck in your story and want to get out
You don’t have to cry, you don’t have to shout!

‘Cause if you’re little you can do a lot, you
Mustn’t let a little thing like, ‘little’ stop you
If you sit around and let them get on top, you
Won’t change a thing!

Just because you find that life’s not fair, it
Doesn’t mean that you just have to grin and bare it!
If you always take it on the chin and wear it
You might as well be saying
You think that it’s okay
And that’s not right!
And if it’s not right!
You have to put it right!

But nobody else is gonna put it right for me
nobody but me is gonna change my story
sometimes you have to be a little bit naughty

Leave a Comment

Leave a Reply

