Skip to content

Gyermekáldás

July 25, 2014

Bár sokat írok könyvekről és filmekről, valójában nem igazán szeretek ajánlgatni, legalábbis a hozzám igazán közel állóknak nem. Persze ha krimiről vagy valami nyári szórakoztatósról van szó, az nem gond, de azokat a könyveket-filmeket, amiket igazán szeretek, ritkán tukmálom, mert félek a következményektől. Attól tartok, hogy nem fog tetszeni a másiknak és mivel szeretem az illetőt, nekem nehezen feldolgozható. Tudom, hogy röhejes, de amikor az egyik barátnőm azt mondta Az időutazó feleségére, hogy nem tudja elolvasni, hetekre kiakadtam. Hogy lehet, hogy nem látja benne ugyanazt, amit én, amikor pedig olyan nagyon hasonlóak vagyunk egy rakás dologban? Azt, hogy másképp öltözködik, más fajta lakásban lakik, más pasik tetszenek neki, simán feldolgoztam, elfogadtam, de Az időutazó felesége megakasztott. Aztán persze összeszedtem magam és túljutottam ezen a hülyeségen, annyira, hogy az időutazós most a másik barátnőmnél van. Remélem, neki bejön. Ha meg nem, legalább tudom, hogy ki fogom bírni.

716084_5Egy másik, régi barátnőmmel is volt ilyen. Valami szépet akart és a kezébe nyomtam Anna Quindlen Gyermekáldás című könyvét. Nagyon csúnya kötet, szívesen megcsapkodnám a kezét annak, aki terveztette a borítót. Nem tudom, miért vettem meg, de ahogy bekezdtem, azonnal tudtam, hogy szeretni fogom. Azt hiszem, arról szól, hogyan tudják emberek megváltoztatni egymás életét és én nagyon szeretem ezt a témát. Ezért is olyan fontos számomra a gyereknevelés, mert látom, milyen félelmetesen nagy hatással vagyunk egymásra, mennyire más ember lett belőlem az anyaságtól és micsoda csodálatos lényeket hoztam létre azokból a kis férgekből, akik kimásztak belőlem.

És a barátok, szerelmek, de még az ellenségek is nagyon fontosak. Tudom, hogy a válás utáni első komoly pasimnak mennyire hálás lehetek, amiért visszarángatott az életbe, persze ettől függetlenül eszemben sincs beszélgetni vele, mert unalmas pocakos fickó lett belőle. És azoknak az embereknek is megvolt a maguk szerepe, akik kirúgattak annak idején a bankból, aztán meg tízensok évvel később az újságtól, eddig mindig csak jobb lett utána. Nem haragszom már.

Ezeknek az összefüggéseknek a felismeréséről szól a Gyermekáldás, hogy mindenkinek szerepe van az életedben, csak rajtad múlik, mit kezdesz a lehetőséggel. Ez most borzalmasan coelhosan hangzott, elnézést is kérek érte, de nem tudom egyedibben megfogalmazni. Azt külön szeretem Anna Quindlen könyvében, hogy olyan sok generáció jelenik meg, csecsemőtől a 90 éves bácsiig, nagyon tudom unni az ugyanarról a korosztályról szóló sztorikat mostanában. Egyetlen dolgot találtam kicsit túlzásnak, annak a múltbéli titoknak a lebegtetését és aztán a körülményeket, ahogy kiderült, de ez nem volt annyira zavaró, hogy ne szeressem a könyvet továbbra is.

Magyarul ez az egy könyv jelent meg Quindlentől, pedig egy másik történetéből Meryl Streep film is készült, a One true thing. Láttam, de nem nagyon emlékszem rá, bevallom.

Amikor pár éve kölcsön adtam a Gyermekáldást a régi barátnőmnek és olvasatlanul adta vissza, annyira nem tetszett neki, túljutottam rajta. De egy csomó más dolgon képtelen voltam, csak gyűltek, végül volt egy utolsó csepp, ami után nem beszéltünk egy évig. Nemrég rám írt, hogy kár lenne veszni hagyni ezt a kapcsolatot. Azt mondtam neki, hogy túl sok alkalmazkodást kívánna találkozni vele, ami részben igaz is, de rájöttem, hogy nem ez a fő ok. Nincs rám jó hatással. Egy elég rossz kapcsolatban él már évek óta és amikor az enyém is tönkrement, ezért nagyon jól tudott segíteni, hálás is vagyok érte. De ő benne maradt a sajátjában és sajnos képtelen vagyok elviselni a pasiját és még néhány dolgot. Nem mondhatom neki folyton azt, hogy hagyd már ott azt az embert, mert ez az ő élete. De ha nem mondok semmit, nekem az is hazugság, rosszul érzem magam tőle. És én képtelen vagyok tartósan rosszul érezni magam, ez az egyik legnagyobb áldás és probléma az életemben.

annaquindlen

From → könyv

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. 148. span adás | Hármas könyvelés

Leave a Reply

