Skip to content

Köszi!

March 28, 2014

Azt szoktam mondani ugye, hogy mi itt egy igen csinos intellektuális gettóban élünk. A szeparációnak max 1-2 szintje van, ismerjük egymást, nem vagyunk olyan sokan. És mivel ennyire közel vagyunk egymáshoz, könnyű azt hinni, hogy bizonyos dolgokról hasonlóan gondolkodunk. Bizonyos dolgokról persze, de a szexizmus az más.

Mivel egy kibaszott mutáns vagyok, nekem mindig is gondot okozott, ha idegen férfiak megjegyzéseket tettek a külsőmre. Teljesen mindegy, mennyire pozitívat. Pár éve egy fiatal bringás gyerek odaszólt, milyen jól tolom, még azon is felkúrtam magam. Nyuszikám, már akkor városi bringáztam, amikor még a homokozóban szórtad a homokot a többiek fejére. (A Favorit kereke milyen pontosan illeszkedett már a villamossínbe?) Különös tekintettel rá, hogy a kedvesnek tűnő srác nyilván csak azért mondta mindezt, mert nő vagyok. Hogy ahhoz képest. És ha azt mondtam volna neki, hogy elmész te a picsába a szexista megjegyzéseiddel, nem értette volna.

Nincs egyedül ezzel. Valami hihetetlenül mélyre be van épülve az a hiedelem, hogy az utcán vadidegen férfiak minősíthetik számukra ismeretlen nők külsejét és ha elégedettek a látvánnyal, akkor az nem hogy szexuális zaklatásnak minősülne, de illik megköszönni. Mert hiszen mi másért is mászkálnánk, mi nők, szépen felöltözve az utcán, mint hogy begyűjtsük az arra járó hímek elismerését. Komolyan, ezt most láttam többször is leírva egy FB beszélgetésben, a gettón belülről, hogy illik megköszönni. Hiszen jót akart. Kedves volt.

American-Girl-in-Italy-Photo19201080

Most tegyük félre az én testem az én döntésem, meg a nem nemet jelent és hasonló alapvetéseket, mert láthatóan sokak számára ezek nők esetében teljességgel felfoghatatlan elképzelések. Induljunk el egy másik, teljesen elméleti irányból. Vajon meddig, honnan és mikor számítanak az ilyen minősítő megjegyzések, gesztusok, hangok kedvesnek? Egy 12 éves, de már nagymellű kislánynak szabad ilyet mondani, hogy nőjön az önbizalma? A saját apja által gyerekkorában szexuálisan bántalmazott húszévesnek esetleg enyhíti a saját testével kapcsolatos kínjait? Milyen szóhasználattal számít még tényleg kedvességnek és honnan tolakodó? Ha a minősítő férfi kétszer annyit nyom, mint a nő, akinek elismerését akarja kifejezni, ugye akkor sincs oka a csajnak megijedni? Ha a tetszésnyilvánító pasik száma ötször annyi, mint a tetsző alanyoké, az még belefér? Mekkora túlerőtől lehet ijesztő? A sötétedés mely fázisától kezdve gondolhat a nő valami egészen másra az elismerés helyett?

 

From → feministás

Leave a Comment

Leave a Reply

