Skip to content

Seraphina

January 27, 2014

Gyerekként éveken keresztül fantáziáltam arról, hogy kiderül rólam végre, miért vagyok annyira más. Vártam a magyarázatot, hogy kinőjön a szarvam vagy átváltozzak hattyúvá – bármi, csak történjen már meg. Bár ilyen egyszerű lett volna.

Nem véletlen, hogy ilyen mániákusan vonzódom a furcsa gyerekekről, fiatal felnőttekről szóló történetekhez. Persze kamaszként majdnem mindenki azt érzi, hogy elrabolták az ufók, de én kezdettől fogva tudtam, hogy nem vagyok normális. Egészen pontosan hat éves voltam, mikor rájöttem, nekem reszeltek, ha másra számítok, egyedül kell boldogulnom. Úgyhogy eléggé megértem Seraphinát.

Nagyon igyekszem spoiler nélkül mesélni Rachel Harman könyvéről, de nehéz lesz, mert pénteken beledugtam a fejem és csak szombat éjjel, mikor befejeztem, tudtam kihúzni onnan. Hallottam róla már korábban is, láttam a kötetet a könyvesboltban, de az utóbbi időben kissé gyanakvó vagyok a tizenéveseknek szóló történetekkel kapcsolatban. Sajnáltam rá a 3750 forintot, na. Tévedtem, nagyon. Persze annyira azért nem voltam elvakult, mert miután Lobo ajánlotta, írtam a kiadónak, hogy elolvasnám, mire visszaírt a gyerek egyik iskolatársának anyukája, hogy ott hagyja nekem a kötetet a portán – el volt ez rendelve, egyértelmű. (A kiadónál egyébként jóval olcsóbb.)

post_139505_20130831100227

Az alapvető érdeklődés oka a főszereplő személye volt, hogy lány és persze a sárkányok. Azt hiszem, szinte minden sárkányos könyvet elolvastunk már a piacon. Naomi Novik Temeraire sorozatával kezdtük, minden részt többször is, amit nem fordította le, azt angolul, még egy hátra van. Aztán jött Cornelia Funke Sárkánylovasokja, jó volt, de a fordítás idegesítő. Majd Chris d’Lacey háromrészes sorozata, őszintén szólva semmire nem emlékszem belőle, annyira érdektelen volt, bár a gyerek kedvelte. Az Eragon lehet, hogy előtte volt, de igyekszem kitörölni az emlékeimből, Paolini stílusa és ostoba szexizmusa nekem elviselhetetlen. Találtunk még egy sokrészest, Anne McCaffrey-től, de az annyira rossz volt, hogy még a gyerek is félbehagyta.

Ebbe az űrbe érkezett Seraphina és nem hogy megütötte a szintet, de új mércét állított fel. Sokan dicsérik a stílusát és tényleg nagyon élvezetes, mesterkéltség nélkül irodalmi és a részletek hangsúlyozása ellenére sem unalmas. Azoknak is igaza van, akik a sárkány motívum megújításáról beszélnek, valóban sikerült végre másképp láttatni őket. De nekem egyértelműen Seraphina személyisége, a magányossága és a bátorsága miatt áll igazán közel a szívemhez. (Még egy Lisbeth Salanderi párhuzamot sem vetnék el teljesen.)

Hartmannál az emberek olyanok, mint mindig. Könnyen befolyásolhatóak, nem túl okosak és igen gyávák, de néha gyönyörű dolgokra képesek. A sárkányok furcsák, nagyon okosak, számos szociális hiányossággal küzdenek és félelmetesen racionálisak. Ismerősen szívfájdító volt sokszor, ahogy próbálták megérteni bizonyos emberi cselekedetek mozgatórugóit.

Persze ahogy a jól eltalált karakterekkel és sztorikkal lenni szokott, mindenki azt lát bele, amit akar. Akadt blogger, aki a transzneműséggel fedezett fel párhuzamot, mások a kevert származás problémáját látták meg, de olyanról is olvastam, aki szerint az egész egy rosszindulatú paródia az autistákról. A lényeg, hogy Seraphina más, ennek tudatában van, harcol, hogy el tudja fogadni magát és ezzel nyilván sokan tudunk azonosulni, még ha különböző okokból is.

A neuro-, és mindenféle diverzitást dicsőítő üzenet mellett erős feminista felhangokat is érzékeltem, ami persze szintén boldoggá tett. A főszereplő mellett még számos erős női karakter tűnik fel és a pozitív férfi szereplők is minimum megkérdőjelezik a hagyományos nemi szerepek létjogosultságát (ah, Lucian!). Ráadásul Hartman odáig merészkedik, hogy Glisseldán kívül talán egyetlen tradicionálisan attraktív külsejű lényt sem mutat be, egyszerűen nem tulajdonít ennek jelentőséget.

És ami a legjobb: lesz folytatás, 2015 márciusában. A rajongók már a filmet tervezik, Ellen Page-et és a legtöbb választást támogatom.

hajrá, Rachel, húzz bele:)

rachelhartman2-1

From → feministás, könyv

Leave a Comment

Leave a Reply

