Skip to content

Régi dolgok

November 25, 2013

Erősen elgondolkodtam ezen a trendiségen, hogy miért is olyan fontos ez nekem. Mert nyilvánvalóan az, hajlandó vagyok időt, energiát, sokszor még pénzt is áldozni arra, hogy képben legyek. És élvezem, hogy tudom, mi a menő, de vajon mi történik azzal, amit régen szerettem?

Bár bizonyos dolgokban iszonyú nehezen váltok (telefon, bringa, oprendszer, webdesign és hasonlók), ha ruhákról, zenéről, könyvekről és elméletekről van szó, hatalmas lelkesedéssel vetem rá magam az újdonságokra. Nyilván nem minden tetszik, de ami igen, azt örömmel építem be az életembe. Persze nem volt ez mindig így.

A kulturális preferenciáim kiépítése nálam is kamaszkorban történt meg leginkább és az akkor rám hatással lévő embereknek komoly szerepe volt benne. A néptánc miatt jött a népzene és már kicsit az elektronikus és fúziós zene (a stúdióban talált csembaló az egyik Sebő lemezen és a Szerelmeslemez meg a Jeles napok – micsoda botrány volt), a férjem hozta az LGT-t, a jazz nem tudom, honnan érkezett, de ahogy meghallottam Ella Fitzgerald hangját, életem legtartósabb rajongása vette kezdetét.

Nem mindent engedtem be, a Pink Floynak, a Dire Straitsnek és még egy rakás dolognak esélye sem volt és soha nem is lesz, egyszerűen más frekvencián léteznek.

Aztán már évekkel a válás után egy nagyon heves és elég pusztító, hat hónapig tartó kapcsolat belerángatott végre az elektronikus zenébe. Nem ment könnyen, de a mai napig hálás vagyok érte. Továbbra is végtelen gyönyörűséget jelentenek bizonyos emberi hangok és hangszerek, de megtanultam értékelni mást is. Épp időben voltam, hogy képes legyek a kamaszodó gyerekeimmel tartani a lépést. (Ez a mondat most hirtelen elég érdekes megvilágításba helyezte azt a pasit, ugyanis jóval fiatalabb volt nálam – khm, mik vannak.)

És a változást azóta is szeretem, a változásra való képességet nagyra értékelem. Nem csoda, ha már úgy odavagyok a túlélésért.

Egészen megdöbbentő nekem, amikor emberek még mindig ugyanazokat a zenéket hallgatják, mint 20-30 évvel ezelőtt és nem is vágynak rá, hogy változtassanak. Nagyon igyekeztem ezt nem ítélően mondani, akarattal koncentrálok a csodálkozásra. Mert persze veszteségnek élném meg, ha nem tudnám, ki az a Kate Nash.

És ahogy ezeken gondolkodtam, rájöttem, hogy szinte egyáltalán nem hallgatok magyar zenét (pici Palya Bea csak). Ebbe az állapotba jött bele szombaton a metróban egy Koncz Zsuzsa koncert plakát, ami olyan menőre sikerült, hogy rögtön heves vágyat éreztem Zsuzsa néni hangja után. (Mondjuk Lappa is elég sokat tesz azért, hogy ne felejtsem el ezeket az embereket, de az új Zorán duett lemez dalai nincsenek fent a youtube-on, ezt sérelmezem is.)

Koncz-Zsuzsa-nagykoncert-az-Arenaban_9fb67949cfe292722c1761d8449109d1

tiszta Beyoncé:)

Az a baj ezekkel a régi zenékkel, hogy bármennyire is szerettem annak idején, a hangszerelés elavulása miatt nekem a nagy részük gyakorlatilag hallgathatatlan (még Ella is sokszor). De például a Kertész leszek annyira jól sikerült ebből a szempontból is, hogy még az eredeti számok egy része is hallgatható. Örök kedvencem a Vörös rébék, amit egyszer majd szívesen elemzek feminista szempontból, zseniális darab. A Rejtelmek is fontos és hallgatható, a Szegény Zsuzsi táborozáskor már elvérzik a gagyi szinti alapokon. Tulajdonképpen azok maradnak meg, amikben csak egy szál gitár van, azt nem lehet elkúrni.:) De a korai elektronikus izék hallgatása kb. olyan a fülemnek, mint tejszínhab helyett tubusos növényi vackot tenni a kávéba. Elviselhetetlen sajnos.

From → feministás

5 Comments
  1. ha valakit végtelenül kínoz, hogy mi most a menő, hát íme, 24 órás videóklip Pharell Williamstől. és kurvajó zene, kicsit szégyellem, de nagyon feldob http://24hoursofhappy.com/

  2. pont tegnap hallgattam meg az új KZS lemezt, nem mondanám, hogy minden egyes szám tetszett, de voltak jók is (Zorán Duettje dettó)

  3. Lappa permalink

    én borzasztóan szeretnék új zenéket hallgatni, de képtelen vagyok erre időt és energiát szánni, egyszerűen elmegy a többi dolgomra az időm. munkahelyen/úton nincsen internet, ilyen új zenék felfedezésének meg két útja van, vagy odaadja neked egy gondos kéz, ami előzőleg kiválogatta a zenéket és mondjuk megírta a cédét vagy kiírta pendrive-ra, esetleg rátölti a telefonodra, vagy magadnak kell kitúrni a youtube-ról, innen-onnan, de az irtózatosan sok időt igényel és jó minőségű, állandó netkapcsolatot, le nem tiltott youtube-bal és torrentezős oldallal.🙂

    nem magyarázkodni akarok amúgy, én sajnos egy őskövület vagyok, nehezen moccanok és kb világéletemben ultracikinek éreztem a zenei ízlésemet.

    komolyan várakozással tekintek a jövőre, hogy talán majd Bercitől lesz érkezésem tanulni.🙂

    KZs, régóta akarok róla írni neked, tetszik, hogy ilyen pozitívan állsz hozzá, sokkal pozitívabban, mint én. nekem ő komoly csalódása az életemnek, pedig volt egy olyan rész, amikor ő volt a minden, illetve hát a Bródy volt a minden. akkoriban Zorán csak ott volt még, de nem volt az első, aztán Zorán maradt velem, BJ és KZs pedig elfogytak mellőlem. és azért, mert Zorán progresszíven dolgozott, nemcsak hogy végig vállalhatóak a zenéi, a mai napig, de szinte egyre jobbak, ezzel szemben BJ öregségére elfáradt és elmúlt belőle a szövegírói képesség, Zsuzsa pedig valami egészen fura helyzetbe sodorta magát.

    szóval látom, hogy te Zs-ben azt kedveled, hogy így néz ki ennyi évesen és hogy üdvözli a nőkongresszust. de ő valójában nemhogy nemhogy a te mércéddel nem feminista, de még az enyémmel sem. eleve sajnálatos tény, hogy BJ, a nagy liberális, valójában mindig is olyan szövegeket írt, olyan mondatokat vagy akár egész dalszövegeket, amitől nekem is (megint ezt kell írjam, hogy MÉG nekem is :))) feláll a hátamon a szőr időnként, olyan szexista, olyan csak bizonyos nőket kedvelő, olyan nem jó humorral operáló mondatokat, hogy ihaj. szóval eleve, hogy BJ dalait énekelte.

    másrészt pedig, főleg: Zs az a nő, aki úgy és akkor öntudatos, egyedülálló, önmegvalósító csaj, ha pasik veszik körül, őt csodáló pasik. ismered ezt a típust, tuti. nekem ez sajnos nem jó szagú.🙂

    és az van, hogy pályája legelején énekelte egy csomó vackot, rohant az idő és mittomén, aztán összetalálkozott azokkal az emberekkel, akik nagyon jól tudtak zenélni és BJ akkoriban nagyon jól tudott szöveget írni (ha és amennyiben eltekintünk a szexista szövegeitől, de mondjuk én erre még pont képes vagyok :))) és akkor ott volt tíz szép év, a Szerelem című lemeztől a Menetrendig bezárólag, nagyon-nagyon kiemelkedően a Valahol és a verslemezek, valamint és a Menetrend is, ami szerintem tökéletes lezárása lett volna pályájának.

    és aztán azok a fiúk, akik addig őt csodálták a színpadon, már nem annyira csodálták és általában sem zenéltek úgy és annyit és új embereket kellett keresnie. megtalálta Bornait, a nyolcvanas évek kvázi róla szóltak, itt már tényleg sok az a fajta kezdő elektronikus zenei alap, de a Bródy még tudott szöveget írni, ezért nekem még az itt készült dolgok úgy-ahogy hallgathatók, volt egy remek szaxofonista,a Lippényi, akit én imádtam, és Jamie Winchester is ott muzsikált vele, ő is jó volt. de aztán sajnos a Bornaival is összeveszett és ami eztán jön, immáron másfél évtizede, az eléggé rémálom. most van ott neki egy nagyhajú fiatal fiúja*, ő csinálta a Csinibaba zenéjét is, Závodi Gábornak hívják és neki további ilyen nagyhajú és vállalhatatlan kinézetű emberei és pont ilyen nagyhajú és vállalhatatlan minőségű zenéket gyártanak, ahogy kinéznek. és imádják, sztárolják Zs-t, aki nem lát ki ebből és boldog és lubickol és szétfotosoppoltatja magát a plakátjain, lemezborítóin és újságcikkein, pedig valami őrületesen brutálisan jól néz ki amúgy ráncosan és tök menőn öltözik a mindennapjaiban, de a koncerteken Zoób Kati ruháit hordja és nem jó választás az, szóval valahogy eljátszik egy szerepet, ami nem ő. és nem értem, hogy miért teszi, nem értem, hogy hol és miért csúszott el ez az egész. mert ő valamit tudott és azt a valamit ugyanúgy végigcsinálhatta volna, ahogy Zorán, képes lett volna rá (aka egyenletesen teljesíteni negyven-ötven-hatvan éven át) és fáj nekem, hogy pont ez a nőiség csúsztatta ki az egészből, egyfajta elvárás magával szemben, egyfajta királynői szerepkör, amit nem volt képes elengedni.

    (bocs, ha zavaros vagyok, most amúgy kurvára nincsen időm ezt írni, de már belesodródtam, de nem olvashatom át, így kell elküljdem, zavarosan. :)))

    szóval nagyon is témádba vág ez az egész, igen, pont a “te témád” miatt múlt ki az iránta érzett szeretetem.🙂 ez a fajta hogy nézek ki és mennyire vagyok királynője a köröttem lévő fiúkból álló birgádnak, emiatt elmúlt a varázslat.

    ha nem voltam értelmes és érdekel a téma/véleményem, kérdezz és megpróbálom rendesebben elmagyarázni a dolgot.

    és mivel ez nyilvános oldal és én igyekszem pc lenni, ideírom, hogy természetesen mindez abszolút az én szubjektív véleményem.🙂

    *Cipőről meg nem ejtek szót, mert hát nem ejtek szót

    • jaj, nagyon köszönöm ezt, az indulatot és az időt, meg az információkat. jól látod, ha belenéznék a dologba, pont így gondolnám. akkor marad nekem a vörös rébék:)

  4. Lappa permalink

    még egy mondat, a szétfotosoppoltatott lemezborítókra írtam a minap valahol:
    az fáj nekem Zs-vel kapcsolatban, hogy annyira ultramenőn néz ki az életben ennyi évesen, hogy ihaj. miért kell szétfotosoppoltatni magát??? kb olyan ez, mint aki képes arra, hogy lefusson huszonöt kilométert, de harmincötöt ír a naplójába. miért?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: