Skip to content

Lee Harper

August 21, 2013

Az egyik kedvenc íróm Capote és tőle is a Fűhárfa főleg. Ezért nem is értem, hogy a fenébe lehet, hogy én eddig nem olvastam Lee Harpert? Végre összebarátkoztunk rendesen, bár azért vannak kritikai meglátásaim.

Az a gyanúm, hogy engem a film tartott eddig távol a Ne bántsátok a feketerigóttól. Nem mintha láttam volna, csak részleteket, de az annyira idegesítő volt, hogy leírtam a sztorit. Azt hiszem, most Capote miatt vettem meg mégis, de heteken keresztül ott hevert a polcon és csak mikor Norvégiába kerestem könyvet, vettem elő, főleg, mert jó könnyű volt, de nem nagyon rövid.

Aztán persze nem tudtam letenni. Egészen pontosan olyan volt a hangulata, mint a Fűhárfának vagy mint a Segítség jobb részeinek. Félárva, fura kislány kalandjai a rasszista Délen némi kis misztikummal fűszerezve – hát ezt tisztára nekem találták ki. Az afroamerikai vonalat régen biztos imádtam volna, most már kevésbé volt rám hatással, erősen éreztem a manipulációt. De Scout elbűvölt. Annyira, hogy mikor végeztem, rögtön újra belekezdtem.

Közben utána is olvastam és talán ennek hatására, de másodszorra már jó sok hiba feltűnt (például a tanítónő, aki a legjobb fej szomszédnál lakik, akit a gyerekek imádnak, de az iskolán kívül egy szó sincs a nőről, még a tűznél sem – baromi fura), legtöbbjük egyszerű történetvezetési gond. Ahhoz képest, hogy 2,5 évig újraírta, aztán még szerkesztették, nem is értem. Ettől még persze elképesztően erős szöveg, félelmetes hangulatteremtő erővel, nem is beszippant, beránt a szereplők közé.

El kell olvasni angolul is, mert attól tartok, a fordítás sem hibátlan (például az overall ugyan tényleg jelenthet kezeslábast, de Scout kertésznadrágot hordott) és erről eszembe jutott, hogy Capotem sincs egy sem angolul, jaj.

Nyilván a Harper körüli titokzatosság és visszavonultság is erősen növeli számomra a könyv vonzerejét, nagyon meg kell nézni a Philip Seymour Hoffman-féle Capote filmet, amiben Catherine Keener játsza Lee-t.

Ez meg a 62-es film trailere, ez alapján szerintem senki nem olvasná el már ma.

From → könyv

4 Comments
  1. kéred angolul kindle formátumban? Capote is van pár, bár pont a Fűhárfa nincs sajnos

    • óóóó, Panni, most belecseppentetted az utolsó cseppet a pohárba:) itt tipródtam, hogy hozassak-e kindle-t egy ismerőssel vagy ne, de ez megadta a lökést, köszönöm:)

  2. (nyolc Capote van angolul)

Leave a Reply

