Skip to content

Elveszett gyerekek

June 12, 2013

Amennyire szeretem az olyan sztorikat, amikben felnőtteknek kell feltalálniuk magukat nehéz helyzetben (költözés, atomtámadás, stb), úgy tartom rémisztőnek még a gondolatát is, hogy gyerekeket magukra hagyjanak és egyedül kelljen boldogulniuk. Nyilván a gyerekkori traumáim.

A Legyek urát biztos nem csak azért utáltam annyira, mert szegény gyerekek (nem azt mondom, hogy rossz könyv, csak hogy rosszul viseltem), de az biztos, hogy minden árvás könyvben megnyugtató volt számomra a felnőttek jelenléte. Mindig volt legalább egy ember, aki segített. Komolyan mondom, még most a Trónok harcában is örülök, hogy a nagydarab fickó ott van Arya mellett, pedig ő aztán nem a bébiszitter típus.

Cornelia Funkeba sem azért botlottam, mert kifejezetten magukra hagyott gyerekekről akartam olvasni, a sárkányok vezettek el hozzá. A Naomi Novik féle alternatív történelem, napoleoni háborúk sárkányokkal sorozat után ugyanis a gyerek teljesen rákattant a sárkányokra és próbáltam további értelmes könyvet találni, amiben a lények ráadásul pozitív szerepet játszanak. A Sárkánylovasok tökéletesen megfelelt az elvárásainknak, a sárkány és a koboldcsaj mellett egy árva kisfiú volt a főszereplő, aki egyedül élt egy raktárban, valami kikötőben. Jó sokszor vissza is utaltak rá, hogy mindig egyedül volt, soha senkivel nem élt együtt és ez nekem annyira szívszorító, hiába talál egy családot a végén, akikhez odaköltözik és akik szeretik.

dragon_200-1b751b6348b5af73c4d3e6c2fb92751698910ddb-s6-c30

Ezek után egy másik Funkét is bepróbáltunk, A tolvajok urát, amiben már egyenesen 5 (6?) gyerek él Velence sikátoraiban koldulásból és lopásból. Néhányan közülük még a végén sem hajlandóak egyetlen felnőttel sem közösködni, megszokták, hogy függetlenek. Ettől megint rendesen kikészültem persze. Nekem sem volt egy biztonságos gyerekkorom, de azért mindig voltak olyan emberek, akikre számíthattam, amikor például az anyám kizárt éjszaka a lakásból. Így is nehéz, konkrétan csoda normálisnak (haha) felnőni, de úgy, hogy senkiben nem bízhatsz, elképzelhetetlen teher.

thieflord02

A tolvajok urából film is van, még nem láttuk, de szeretném

Utólag kiderült, hogy egy másik, jóval vidámabb, de szintén önálló gyerekekről szóló sztorinak, a Bajos csajoknak (Wild chicks) is Funke a szerzője. Ez könyvben nem jelent meg magyarul, de egy nagyon cuki filmet csináltak belőle a németek és az kijött dvd-n.

És persze Funke a Tintaszív is, amit azért nem vettem még meg, mert a film elég felejthető volt, pedig Paul Bettany is feltűnt benne. Van most a csajnak egy új, nagyobbaknak szóló sorozata is, kíváncsi vagyok rá. De mivel németül ír, eredetiben nem fog menni, remélem, lefordítják. És remélem, jobban, mint a Sárkánylovasokat, mert annak a fordítóját sokszor szerettem volna egy nádpálcával a magyar nyelv szórendjéről és a szóismétlésről oktatni. Ettől függetlenül Funke minden könyvét nagyon ajánlom 7 évestől felfelé. Nem az a lényeg, hogy én nyígok, hanem, hogy a gyerek olvas olyanokról is, akiknek baromira más az élete.

Ez itt Cornelia maga, tök helyes:

20121210_cornelia_funke

From → gyerek, könyv

Leave a Comment

Leave a Reply

