Skip to content

Kémek

May 6, 2013
Tinker-Tailor-Soldier-Spy-gary-oldman-23593391-634-390

Alapjában véve nem kifejezetten rajongok a kémes könyvekért, hamar elunom őket, ha a szereplőknek nincs rendes személyisége. Le Carrénál ez természetesen nem fordulhat elő, nála hátborzongatóan igazinak látszanak a dolgok és az emberek. 

A hétvégén végre megnéztem a Tinker Tailor Soldier Spy (Suszter szabó baka kém) filmet, aminek annak idején azért nem mentem el a sajtóvetítésére, mert magyarul adták. Erre itthon is csak szinkronizált verzió volt most, de legalább eggyel több ok, hogy újranézzem eredetiben. Egyébként messze nem volt annyira bonyolult megérteni, mint ezt a forgalmazó állította, de én persze olvastam a könyvet is.

Azt hiszem, le Carré majdnem minden könyvét olvastam, ami megjelent magyarul. Nem tudok betelni a stílusával, az őszinteségével. A Tinkert, ami Árulás címen jelent meg (nem értem, miért) különösen élveztem. Ahogy a könyv háromnegyedében csak pöcsölnek, iratokat gyűjtenek, aztán a végére odatol egy hideglelősen izgalmas jelenetet és egy szokásostól eltérő, halvány kis hepiendet legalább az egyik szálon.

Nem Gary Oldmanre képzeltem Smiley-t, az én fejemben egy kerek fejű, kicsit hörcsögarcú fickó volt, de persze jó volt Gary, mint mindig. A többiek ofkoz, bár engem leginkább a forgatókönyv és a fényképezés nyűgözött le. Az a helyzet, hogy ugyan ez egy főleg dumálós, figyelős film, de rengeteg minden elvész belőle képernyőn, igényli a mozit vagy a kivetítőt. Elképesztő jól megtervezett látványok voltak benne, azok az irodák, atyaég. És voltak olyan jelenetek, amikre nem vagy nem így emlékszem a könyvből, mint például a karácsonyi buli. Huh, az ütött rendesen.

Külön öröm volt, hogy a budapest részeket jól beazonosítható módon tényleg itt vették fel. Nem tudom, mi lesz a filmesekkel, ha egyszer felújítják a Parisi udvart, bár egyelőre nem tűnik úgy, mintha ez komoly veszély lenne.

A végén még ki kell emelnem Tom Hardyt, egyrészt elképesztően jó volt és teljesen más, mint a többi, általam látott szerepében, másrészt meg hihetetlenül cukin hozta az ostobit, akit még a saját főnökei is átvernek. (Sherlock is nyuszi volt persze.) Mestermű, na.

From → film

Leave a Comment

Leave a Reply

