Skip to content

Verne bácsi most

April 8, 2013
1304318020_80

Gyerekkorom egyik kedvence volt Jules Verne, illetve akkor még simán Verne Gyulázták a jóembert. Rengeteg könyvét olvastam, asszem, Az acélváros titka volt az egyik kedvencem valamiért. És persze a Sándor Mátyás. A hétvégét megint vele töltöttem, érdekes élmény volt. Rá kellett jönnöm, hogy Verne baromira nem tudott írni szegény.

Szokás fikázni Jókait és Verne-t, én nagyon bírtam mindkettőjüket, és egyébként az összes többi romantikust is. Azt mondjuk nem értem, hogy bírtam ki a nyelvezetüket kiskamaszként, valószínűleg már akkor is igen megengedő voltam és simán átlapoztam azokon a részeken, amik untattak és a sztorira koncentráltam.

395fed6c5329a7613723bf81b1c067dbMost ugyanis, hogy a hétvégén elolvastam a Cirkuszkocsival a Sarkvidéken át című vicceskét, meglepően fárasztónak találtam az archaikus szavakat és szerkezeteket. Amúgy is volt itthon egyébként némi Verne, Jókai még több, de valójában a gyerek miatt vettem néhány újabbat, amik elég izginek tűntek, hogy majd ez olvasom neki esténként. Nos, ettől még távol vagyunk, de élőszóban elmesélve nagyon bejött neki a mese.

Mert Verne erőssége egyértelműen a történet, hihetetlen milyen gátlástalanul képes hülyíteni és hergelni az olvasót. A Cirkuszkocsi ugyan tele volt történelminek látszó tényekkel és antropológiainak szánt leírásokkal, de valahogy nehezen tudom elképzelni, hogy ezek tényleg helytállóak legyenek, úgyhogy nem nagyon vesztegettem velük az időmet. Amúgy is elhomályosulnak az olyan jelenetek mellett, amikor 50 farkas támadja meg a cirkuszosok 20 rénszarvasát és éppen fogy a golyó, de aztán két farkast leöntenek petróleummal, meggyújtják és így verik vissza a támadást. Höhö.

Ami igazán megdöbbentő volt, hogy Verne tulajdonképpen mennyire szarul ír. Az egyes szereplők jellemzése végtelenül sután, mesterkélten hat, párbeszédei primitívek és sokszor képtelen két jelenetet értelmesen összekötni. Bármelyik kreatív írás tanár szemberöhögné simán.

Nyilván elképesztő fantáziája volt és ez persze színtiszta szórakoztatás, semmi komoly, de manapság még egy Romana füzet is profibb ebből a szempontból. Cserébe Verne nyilván jóval érdekesebb, mint egy Romana füzet. És fent van youtube-on az összes Sándor Mátyás rész.:)

699720

From → könyv

Leave a Comment

Leave a Reply

