Skip to content

Anna és a többiek

January 11, 2013
Anna-Karenina-2012-Stills-anna-karenina-by-joe-wright-32484503-940-627

Azt mondtam a minap a Djangoról, hogy a világ egyik legszórakoztatóbb filmje. Továbbra is fenntartom, de az Anna Karenina azért eléggé más megvilágításba helyezte Tarantino bohóckodását.

Először tizenévesen olvastam az Anna Kareninát, nem értettem, mit hisztizik ez a nő, ott kell hagyni a férjét és kész. Tizensok év és egy válás után persze egészen másnak láttam a történetet. Nagyon szerettem a Greta Garbo filmet és szerintem jól sikerült a Sophie Marceau változat is, pedig ez utóbbival kapcsolatban komoly előítéleteim voltak. És mégis.

Talán pont azért, mert ilyen sokféle  módon tudott rám hatni ez a történet, nem gondoltam egy percig sem, hogy minek egy újabb verzió. Csak van valami ötletük, ha már belefogtak. És volt.

Bár Joe Wright és Tom Stoppard egy olyan történetet mesélnek el, amit (remélhetőleg) mindenki ismer, minden percben képesek lekötni. A biztos alapot Stoppard forgatókönyve jelenti, ami Anna és Vronszkij mellé egyenrangú történetszállá emeli Kittit és Levint is. Dollyék halványabbak sajnos, Karenin viszont minden eddiginél fontosabb szerepet kap. Legalább ilyen fontos a látvány és a színészek.

anna-karenina-image09

A forgatókönyvet leginkább befolyásoló tényező a színházi környezet, a kamera csak ritkán megy ki a szabadba, sok a szimbolika. A mozgások is érdekesek, Peter Bradshaw a Guardiantől azt mondta rá, hogy musical éneklés nélkül és teljesen igaza van. Na jó, a báli jelenetnél egy kicsit már sok volt a táncból, de azt hiszem, pont azt akarták, hogy kényelmetlenül érezzük magunkat. Sikerült.

Számomra szintén alapjaiban változtatta meg a történetet, hogy minden szerepet a szokásosnál jóval fiatalabb színészek játszanak. Általában harmincas, Karenin esetében még idősebb színészekre osztják a szerepet, holott, és ebben nagyon igaza van Wrightnak, mindannyian inkább a húszas éveikben járhatnak, Karenin talán negyvenes. Anna és Dolly hiába feleség és anya, mivel 18 évesen férjhez mentek és egy teljesen zárt világban élnek, tapasztalatlanok a szó mai értelmében. Kitti gyakorlatilag gyerek. A korukat és a körülményeiket figyelembe véve pedig máris érhetőbb és elviselhetőbb ostobaságuk.

Anna Karenina

Tolsztojt az emberi lélek egyik nagy ismerőjeként szokták emlegetni és a szándékai felől nincsenek is kétségeim. De szereplői nagyobb része szerencsétlen hülye, akit csak a pénze tart életben, egy macskát nem bíznék rájuk, nem hogy még szaporodjanak is. Annán valamennyit javított az anyaság, de Vronszkij menthetetlen – lássuk be, a cári katonaság nem a jellemfejlődés terepe az arisztokraták számára. Bár nem tudom, van-e nekik ilyen egyáltalán.

Gyakorlatilag nagy kamaszok, ennek megfelelően is viselkednek, ezért nem lehet rájuk haragudni, nem rosszabbak, mint az átlag. Talán pont ezért is választott Wright főszereplőnek két kvázi tinisztárt. Egyikükben sincs semmi mélység, Keira igyekszik, de ennyi telik tőle. Ez egy kicsit fáj a közelieknél, emlékszem Sophie Marceau arcára – not the same thing. És ez nem Keira kora miatt van, Anna Hathaway nem sokkal idősebb, mégis képes volt túllépni magán a Nyomorultakban.

tumblr_mahah7H4lK1qz9qooo1_1280

A film legnagyobb nyeresége Karenin, akiből a megszokott hideg, merev szemét helyett Jude Law egyfajta szerethető geeket csinált, akinek láthatóan problémái vannak a szociális kapcsolatokkal (tán egy kicsit autista is). Karenin nem érti, mi történt és legfőképpen miért, engem sokkal jobban megérintett az ő tragédiája, szinte beleszerettem. Hozzáteszem, hogy nem emlékszem, milyen ember volt a könyvben, itt értem és nem azért, mert Jude végre mert csúnya lenni, ahogy azt sokan írták, nőjetek már fel nyuszikáim.

5663_D043_003742

A jelmezekről kell még beszélni, jelölték is a tervezőt (Jacqueline Durran) Oscarra, csináltam a ruhákról egy galériát a facsen. Teátrálisak, szépek, túlzóak, hangsúlyosak a kiegészítők. Szerintem nem a megfelelő anyagokat használták, de nekem szenzoros problémáim vannak ezen a területen.:) És simán lehet, hogy tévedek, bár a Borgias-nál pl. igazam volt ránézésre, hogy ott súlyra is egyezik a minőség.

Nekem nagy élmény volt, szerettem.

Anna-Karenina-2012-Stills-anna-karenina-by-joe-wright-32484503-940-627

From → film

6 Comments
  1. szinte kedvet csináltál hozzá, borzasztó🙂

    • fent van a screener, úgyhogy még moziba sem muszáj elmenni miatta:)

      • ja az evidens volt, hogy pénzt nem adok rá🙂
        de még kicsit mammogok ezen, keira és joe már bántalmazott többször (vö.: macska és a hideg kályhalap)

  2. no igen, én az atonementet meg se néztem, miután olvastam a könyvet és üvölteni tudtam volna tőle.

    • én amúgy magával a sztorival meglettem volna, ott történt a probléma, hogy a film második részében van egy negyvenperces etap, ami “a háború rossz, értem? – a film”.
      james mászkál felalá különböző csatatereken, ahol halottak vannak. és ő ettől szomorú. a háború tényleg csúnya dolog, de ezt eddig is tudtuk. és ha az elmúlt éveket egy barlangban töltöttem, és nem tudtam eddig, akkor sem kell közel egy órán keresztl magyarázni🙂

      • naja, de a háborúról beszélni az olyan férfias akár pro akár kontra. hiszen a háború _komoly_ dolog.

Leave a Reply

